27 mars 2014

Sambordslagen om alltings jävlighet

Det sista finliret kan man fixa med en japansåg, man för bladet längs med springan och tar det stopp så sågar man. Det är inte så viktigt från vilken del material sågas bort, bara det blir bra inpassning.
Med babordssidan klar har jag börjat hugga in på styrbordssidan.
Såhär blev babords akter.

Så till det jävliga.
Med alla mått och vinklar rätt så passade ändå inte styrbords sambord!
Jag och läraren mätte och kliade oss i huvudena och mätte och funderade, tills jag kom på att mäta om kölfjädern satt rätt. Det gjorde den inte!
Av något märkligt skäl så sitter den 2,5 mm åt styrbord, vilket innebär att jag måste hyvla ned styrbordssidan 5 mm.
Ännu ett misstag som kommer att kosta mig åtskilliga timmar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar