12 mars 2014

Lagning påbörjad

Förligaste delen av kölfjädern fick kapas och ersättas med nytt virke.
Jag stötte på ett onödigt och oväntat problem mot slutet:
Förstäven är bultad till köl och kölfjäder med två gängstänger, som ju fick tas ur.
När jag så skulle borra nya hål i lagningsbiten visade det sig att de bra skruvdragarna vi har är för breda för att få plats mellan de två plankorna båten vilar på.
Jag borrade alltså fast borret med en av de svagare, så jag måste in där för att få loss det
Ska kolla om jag kommer åt schucken på en borrmaskin imorgon, annars bör jag kunna få ut borret med en tång och sedan sätta dit det nedanför plankorna
Sen ska det bara läggas i virke i kölens spunning vartefter jag kan ta itu med att hyvla/hugga ny spunning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar