7 mars 2014

Ett steg närmare bordläggning

Det var rent omöjligt att få mallarna i lod!
Tills jag upptäckte att skolans vattenpass hade en vridbar libell i ena sidan, som stod någon grad off.
Med mallarna i lod och våg gällde det att få dem vinkelrätt mot kölen, vilket åstadkoms genom att mäta från samma punkt på akterstäven till mallarnas bägge sidor, på samma höjd.
En tunn ribba, ett s.k. ri hade jag spikat längs med centrumlinjen så att mallarna höll sig i lod.
När jag mätt att det var samma avstånd från aktern spikade jag dit ett par snedställda rin.
Slutligen spikade jag på ett ri mellan mallarna på bägge sidor, innan varje spik kontrollmätte jag igen.

Med rin spikade längs sidorna kan man upptäcka konstigheter, t.ex. nedan kan man se att mittenmallen borde vara aningen bredare (i det här fallet beroende på att riet inte fästs vid stävarna, det är alltså inte de facto en konstighet).

Lite fånigt för jag har ett reellt fel, som jag inte fotade: översta bordgången ligger för högt (eller för lågt, beroende på hur man ser det) på ett par mallar.
Här ser man i.a.f. ett ri som lagts i höjd med där relingen kommer att hamna vad det lider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar