10 april 2014

Sambord i singular

Jag har varit lite förkyld i en dryg vecka så arbetet har legat nere lite.
Men.
Babords sambord är äntligen på plats (igår), här är aktern
och här fören.
Det var ju en miss i fören, som jag lagat genom att limma i tunna bitar ek.
Trots lagningen så fanns det lite tomrum kvar och de fyllde jag med Walle Vikings universalkitt med renhår. Det är, kan man säga, ett linoljekitt med tillsatt trätjära (och renhår och kanske annat) som gör att det aldrig riktigt stelnar.
Jag har ingen erfarenhet av produkten, men det har sagts mig att den inte kommer att sköljas ur med tiden, som skulle ha skett med ettan.
Övriga spunningen ströks med ettan som, har det sagts mig, inte sköljs ur där eftersom anläggningsytan är tajt.
Sambordet är skruvat i stävar/köl/kölfjäder med syrafast rostfri skruv (A4).

Det är lite bängligt att lyfta in samborden för att se hur de passar och sen lyfta ur och hyvla/stämma/sickla osv, eftersom vi gör dem i ett stycke. Övriga bord kommer att göras i två delar med in lask (skarv) så de kommer att bli enklare på många sätt, en annan fördel med att använda laskar är att man slipper passa in både för och akter (utan skarv och om man hyvlar av för mycket så är man rökt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar