16 december 2013

Verktygslådan, mallar, slutet är nära

Förutom ytbehandling och inredning är alltså verktygslådan i princip klar.
Locket glappar en aning i övre höger pga lite för långa "gångjärn", funderar på att sätta en magnet eller liknande för att hålla det på plats.
Det är också lite sladdrigt så jag överväger olika sätt att "styra det rätt" vid stängning.
 
 
Nyckelskylt i pockenholtz, med mässingsspik, jag är lite förtjust i att använda samma material för flera detaljer, i det här fallet "gångjärnen" och denna.

Eftersom "gångjärnen" korsas vid öppning måste det ena ligga utanför det andra, så en lös bit mässingsrör ligger mellan bussningarna som en "spacer".
Knäet sitter olimmat i en sinkning i handtaget och är inte heller limmat mot gaveln, utan sitter med enepluggar, som limmats i ändarna. Jag har f.ö. förstärkt alla limfogar med enepluggar.
En liten miss.

Idag har jag fört över fem spant från ritningen till 1:1 på mallpapp som jag ska använda för att bygga mallar. Man bygger klinkbyggda båtar så att man monterar mallar på köl och stäv(ar) och bordlägger. Först därefter sätter man dit spanten.
Med kravellbyggda båtar börjar man med spanten och slipper mallarna.
Det visade sig vara en dålig ide att förstora upp spantritningarna, alternativt borde jag ha ritat ett tätare rutmönster, som det var blev jag tvungen att mäta och på två blev rutorna 21 mm och övriga 15 mm, som alltså motsvarade 10 cm. Nåja, det kunde vart värre.

Idag var sista riktiga skoldagen för terminen, i morgon ska vi bara städa och i övermorgon julpyssla (Litorinas pott av onödiga aktiviteter).
Jag tror jag ska plocka hem lite mallpapp och fixa stävmallar under julledigheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar