14 december 2013

Planering inför det "riktiga" bygget

I fredags fick jag ritningarna till båten jag ska börja bygga efter nyår.
Det blir denna, fast lite modifierad; tanken är att göra kölen djupare och friborden högre.
Med högre fribord måste stävarna ändras lite, men spanten räknar jag med att göra helt efter ritningen, bara att dra ut linjen lite längre, högre.
Anledningen till att ändra stävarna är att om jag följer linjen och drar ut den en dm eller två så skulle "toppen" av stävarna riktas "inåt", mot masten s.a.s., vilket jag inte vill; så kurvan får ritas om en aning.

Exakt när jag kan börja bygga får vi se, då det beror lite på andra elever: En båt ska ut ur lokalen och sen ska en annan flyttas till den platsen, och först sedan kan jag börja på riktigt på platsen där den andra båten står nu.
Mallar, stävar och köl kan jag dock antagligen börja hugga på innan dess, och så finns det en del förberedande arbete att göra.

Då jag inte hade tålamod att leta upp ett ställe att låta kopiera ritningarna kopierade jag spanten manuellt m.h.a  ett "ljusbord" (gammal OH-projektor), sedan ritade jag upp ett rutnät på smörpapper och skannade in spantritningarna med smörpappret som överlägg.
Så när jag skrev ut det inskannade har jag en "skala", så att jag kan föra över måtten till mallar att använda vid båtbygget.
Jag ser det som en fördel att skala upp ritningen på detta sätt, men det är nog tveksamt hur stor roll det spelar, 1:10 är en hyfsat stor skala som det är och det är inga jättekomplicerade former.
Jag hade såklart kunnat använda ritningen direkt, men då hade jag behövt antingen vika eller klippa sönder den, och det vill jag helst undvika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar