7 december 2013

Segeltyngdpunkt

Eftersom jag kommer att ändra på riggen på båten jag ska bygga så har jag börjat kika lite på hur man ser till att stor och fock kommer i balans.
Enkelt uttryckt kan man säga att stor fock/liten stor -> fallgirig båt och vice versa.

Helst skulle jag vilja kunna släppa rodret och båten bara fortsätter rätt fram, men det är inte realistiskt att uppnå så jag tror jag ska satsa på en aning lovgirighet; en fallgirig båt är enligt min mening osäkrare, samt att om jag väljer att ha bogspröt och klyvare så kommer den att bli fallgirig ändå med klyvaren satt (om jag inte balanserar klyvaren med ett toppsegel, vilket jag iofs överväger att göra).

Nå, oavsett hur man väljer att göra så är det bra att veta vad man väljer...

Först måste man räkna ut segelareorna, låt säga att stor och fock ser ut så här
Vi börjar med att mäta:
Fockens area blir
Af = 561,2x1500/2 = 420900
För övre delen av storseglet ritade jag ett streck vinkelrätt mot diagonalen, 793,8 mm långt blev det (då halshornen är vinkelräta behövdes inte detta för fock + nedre delen av storen).
Storseglet beräknar vi i två steg:
As1 = 1802,8x793,8/2 = 715531,3
As2 = 1500x1000/2 = 750000
As = As1+As2 = 1465531,3

Sedan ska vi hitta tyngdpunkten/erna och även det görs enklast "per triangel"
Dra en linje från varje hörn till mitten av motstående linje, vid korsningen är seglets/den delen av seglets tyngdpunkt.
Mät avståndet mellan två tyngdpunkter.

Vi kallar detta mått L, som är 663,3 mm i det här fallet.
På en rät linje mellan dessa två punkter ligger tyngdpunkten för hela seglet, avståndet från den undre är L1 = L x As1 / As, dvs 663,3 x 715531,3 / 1465531,3 = 323,8 mm

Sedan går vi vidare till nästa del av riggen (om det är en del av samma segel eller ett segel till spelar ingen roll i hur man gör)

768,4 x 1465531,3 / (1465531,3 + 420900) = 597 mm

And there you have it. Bara att jämföra med lateralplanet:

I det här fallet ligger lateralplanet för om segeltyngdpunkten, vilket visar att båten kommer att vara lovgirig, hur mycket har jag ingen aning om...

Lateralplanet beräknas enklast inte, om jag förstått rätt, utan man klipper ut en pappbit efter vattenlinjen på båten sedd uppifrån (hur man räknar fram var vattenlinjen går har jag ingen aning om men jag har ju en ritning att gå efter) och så balanserar man pappbiten på en nål eller en kniv.
Man kan också ta fram seglens tyngdpunkt med samma metod.

Man brukar tydligen inte räkna med överlappande delar av seglen, tex om man har en genua som sträcker sig mem långt akter om masten; vad jag förstått så påverkar de överlappande delarna tyngdpunkten så lite att man skulle behöva orimligt avancerade metoder för att få beräkningen korrekt.

Detta är ingenting som har gåtts igenom i skolan utan är en sammanställning av information som jag letat upp själv.

Finns det fel så är det mig man ska klandra, påpeka gärna i så fall så att jag kan rätta! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar