11 december 2013

Igång igen, typ

Jag hjälpte en annan elev lite grann förra veckan, kändes nästan som terapi - tror inte att det gick snabbare med min hjälp, men jag fick något att göra.
Men den här veckan är ordningen återställd vg lärarnärvaro, så vi har börjat fortsätta med blekingsekan: Vi hittade ett redan basat bord, ursprungligen för annan plats, men funkade efter att vi mallade och ritade om det, till formningen användes bandsåg, skarvyxa, bandkniv och hyvel; jag testade en av falshyvlarna (jag har hunnit köpa två 78:or, en Stanley och en Anchor) för urtaget i bordets förkant och det funkade mycket bra.
Det bordet är i princip klart, så jag antar att det blir till att leta virke imorgon och fixa brorsan med det som mall.
Jag skriver bordet, men det är ett halvt bord - man gör ofta så att man passar in en bordshalva i fören och en i aktern, med "brädorna" typ halva bordslängden långa plus ett litet överlapp där man sedan kapar dem (sågar av bägge bordshalvorna samtidigt), det är o-er-ört mycket enklare än att få till perfekt passform med ett bord i ett stycke.
Jag tror förresten att det är tredje bordgången vi jobbar med nu, alltså babords förligaste bordshalva.

Det går trots allt fortfarande på halvfart, så jag har lagt ned en del tid på verktygslåddan, som nu är i princip klar, förutom inredningen som jag som bäst funderar på.

Foton i morgon om jag kommer ihåg 'et, fotade idag men kameran ligger kvar i mitt skåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar