21 januari 2014

Nu kör vi!

Kölplankan jag köpte gick inte att använda eftersom den inte var kvartersågad, men den kommer att användas till annat, t.ex. till kölfjäder.
En kölfjäder är en planka som läggs ovanpå kölen, så att köl plus fjäder bildar ett T om man tittar rakt akterifrån (eller förifrån); det första bordet fästs sedan i både köl och fjäder.
Man kan hugga ut en fjäder i själva kölen om den är tillräckligt grov och så var det gjort på originalbåten, men annars skruvar man på en lös fjäder.
Huvudläraren är tillbaka nu och han visste mer om vilket virke som fanns var och kunde plocka fram ett mycket fint kölämne, så nu känns det mycket bra.

På förmiddagen hjälpte jag en medstudent att hämta min blekingseka som jag gett till honom; den är i ganska risigt skick och även om jag skulle ha haft tid att renovera den själv, parallellt med nybygget, så har jag inte behov av två båtar.
Frågan är bara hur jag ska klara mig utan båt i sommar och antagligen nästa sommar, innan nybygget är färdigt.
Tankar finns att bygga en liten roddeka hemma, på kvällar och helger men vi får se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar