18 januari 2014

Björkeryd-Liatorps såg

var jag till idag för att kika på virke till framförallt köl, men med viss förhoppning om att hitta lite krokvuxet till stävarna.
Jag blev inte besviken.
Ägaren var en trevlig och pratsam liten farbror och jag förstod att han gärna hade försett skolan med mängder av virke, men att pga ointresse så sågades det mesta upp till annat.
Jag kan tycka att det är riktigt tråkigt och jag har svårt att tro att firman i Skåne var-den-nu-var, som skolan köper av är billigare, men även om den är det så borde man gynna lokala näringsidkare i allmänhet och detta företag i synnerhet. Det är nämligen ganska unikt.
Farbrorn berättade att han nyligen hade besök av en båtbyggare som kom ner med släp och lastade in virke för 20 000:-, han hade åkt 50 mil. Det fanns inga sågar på närmare avstånd som kunde leverera.
Men han kommer att klappa igen snart. EU-regler fattade jag det som är hindret från att köra vidare.
Hade man bara plats och pengar borde man köpa på sig ett megalager...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar