10 januari 2014

Mallarna klara


Dvs de riktiga, i trä.
Märkligt nog blev samtliga, utom den första och sista, 10 cm för breda mätt vid relingen, alla andra mått jag kunde göra stämde.
Nå, eftersom de gjorts av halvor som fogas ihop vid kölen så fasade jag av kanten där de skarvas tills måtten stämde hyfsat.
Vet inte vad jag kan ha gjort för fel, men jag misstänker att det blir en del mindre ändringar när mallarna väl kommer på plats.

Vad som sker efter att stävarna rests och mallarna kommit upp är att man fäster tunna träribbor, sk rin, från för till akter på samma plats som borden senare kommer att sättas (av bla det skälet har jag markerat var borden "ska" hamna på mallarna); när rina är på plats så ser man formen på skrovet och kan rätta till ev konstigheter.
Jag har också markerat konstruktionsvattenlinjen och originalrelingskanten (jag har ju höjt friborden med 10 cm); ofta när jag är "listig" så visar det sig senare att jag i stället skjutit mig i foten, men jag hoppas att det var smart på riktigt att sätta det tvärgående staget, en bräda mellan de två övre bitarna av mallen, med överkant exakt vid originalrelingskanten.

Här skulle det kommit en bild på mallarna, men blogger verkar buggigt idag, så det funkar tyvärr inte.

Edit: efter omstart funkade det:
Och så mitt senast avslutade sidoprojekt, eller typ, ska olja lite mer och vaxa.
Det är en låda som rymmer 10 eller så stämjärn. Ek och mahogny.
Tv anas en modell av båten och i skruvstädet th sitter en ny kil till en av de otaliga trähyvlar jag nu samlat på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar