17 september 2013

Nu börjar det på riktigt

Igår satte vi upp mallarna för flatekan, som är den första båt vi ska sätta sågtänderna i.
Då glömde jag att fota, men idag tog jag några kort, dock glömde jag kameran i skolan...
Förutom lite justeringar av mallarna så gick dagen åt att ta fram virke till stäv och akterspegel, samt att hyvla det och fräsa spår för fjädern som ska hålla ihop bitarna; till akterspegeln vill säga, den görs i tre delar varav de understa två är i furu och den översta i ek; stäven görs i ek.

Efter lunch kom det förbi en farbror och sålde gamla trähyvlar och stämjärn, lite som en loppmarknad som kom till kunderna i stället för tvärtom. Jag köpte sex stämjärn och fem eller så hyvlar.

Jag måste komma ihåg att ta med dremeln och nån typ konisk roterande rasp, för att fila ut urtagen för stagande bitar till verktygslådan.
Av olika skäl så använde jag liggande virke för gavlarna (och fram- och baksida) och styrkan blir inte så bra då jämfört med om jag använt stående; därför kommer jag att sätta konsolliknande bitar som sinkas till handtaget och pluggas till gaveln. (Osäker på om det kallas sinkning, "sliding dovetail" heter det på engelska.)
I alla fall: i handtagets undersida har jag fräst spår som i profil ser ut såhär ungefär \ / med den smalare änden nedåt, och för att ovansidan av de stagande bitarna ska passa i spåren måste en "triangel" på var sida tas bort. Jag gjorde det med såg och kniv på ett par bitar som jag valde att kassera på grund av ett feltänk, men de jag håller på med nu är för hårda/vresiga för att den metoden ska fungera smidigt.
Ibland känns det som att jag inte vet vad någonting heter och i kombination med att jag inte behärskar det skrivna språket optimalt kan det bli onödigt ordbajsigt ibland, det här är säkert inte första gången och garanterat inte den sista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar