9 juli 2018

Vad är i ett namn?

Jag har kommit på vad jag ska kalla båt'n.
Jag övervägde faktiskt länge att kalla den just Båt'n.
Men nu har jag bestämt mig för Mazu (kan också transkriberas Matsu). Förenklad mandarin: 妈祖.

Mazu är en kinesisk havsgud, eller ett helgon för sjöfarare om man så vill:

"Enligt legenderna föddes Matsu 960 e.Kr. I en dröm kunde den unga Matsu förutse att hennes bröder var i fara, och på så sätt rädda dem från att drunkna. När hon blev 28 år gammal for hon till himlen. Också efter sin död fortsatte hon att bidra till mirakel och hon blev havsgudinna, himlens kejsarinna och fiskarnas skyddshelgon."

"Mazu, also known by several other names and titles, is a Chinese sea goddess. She is the deified form of the purported historical Lin Mo or Lin Moniang, a Fujianese shamaness whose life span is traditionally dated from 960 to 987. Revered after her death as a tutelary deity of seafarers, including fishermen and sailors, her worship spread throughout China's coastal regions and overseas Chinese communities throughout Southeast Asia. She was thought to roam the seas, protecting her believers through miraculous interventions. She is now generally regarded by her believers as a powerful and benevolent Queen of Heaven"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar