2 november 2013

Repslagning dag 8/slut för denna gång

Så var denna intensiva kursvecka slut.
Idag försökte vi slå ett tjärat rep, men garnet var av för kass kvalitet.
Så det blev bara lite utvärdering och finlir med mattor och fendrar.

Det här är inte nån av mina (jag hann med fyra stycken) utan en lite grövre variant, men i allt väsentligt är de likadana.

Jag funderar nu på att bygga en repslagningsmaskin, alternativt ett kronhjul (med vilken dukterna tvinnas) och en löparstol/-stång (den giljotinliknande anordningen man kan använda istället för släde). Jag kan rigga upp en ca 100 m lång bana på tomten, lite kort men bättre än inget.

Jag köpte några rullar jutegarn att testa med. Jute är egentligen ganska värdelöst som material, men det är billigt och passar bra för mig, nu, att testa mina färdigheter/maskiner med.
Det enda användningsområdet för juterep som jag känner till är nån japansk kärleksgrej där man binder varandra.
Hör av er om det är er grej så kan ni nog få köpa rep billigt om några månader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar