15 oktober 2015

Stropp vid stormasten för att hålla upp tåg

Jag vet inte vad den kallas, om den ens har ett namn (vilket den borde ha), men på Jarramas fanns det stroppar runt masterna på rimligt åtkomlig höjd med kaus insplitsade för att hänga upp tågvirke så att det inte skulle bli för fullt och oöverskådligt vid nagelbänken.
Repet och dess ögonsplitsar kläs med hjälp av ett klädspån.

Klädspån sägs vara unikt för Karlskrona, i övriga världen använder man klädkylor, som fungerar på samma sätt, friktionen genom att man virar linan man klär tåget med flera varv runt verktyget gör att klädningen blir hård och jämn.

Några gamla klädspån och klädkylor.

Kausen ska splitsas in på samma sätt som löddror, här är mitt testskott enligt egen design efter att ha misslyckats med Sam Svenssons metod.

Det verkar som att löddrorna på barkarnas segel gjorts snarlika mina om än inte identiska.

Sam Svenssons beskrivning ger vad jag kan se en fyrslagen löddra.

Sailmaker's Apprentice beskriver arbetsgången såsom jag listade ut att den borde vara, med skillnaden att den har med ett extra instick. (Barkarnas segels löddror har bara ett instick, så jag antog att det räckte, deras segel har trots allt klarat sig i 40 år.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar