2 maj 2014

Förstäven inpassad

Jag har blivit lite förtjust i den här lilla japanska stöthyveln. Pga den korta längden (och med den snedställd extremt så) funkar den bra att hyvla konkava ytor med.

Nackdelen är väl kanske att det är en traditionell hyvel i trä, förvisso inte med träkil, men som man ändå måste knacka fram eller tillbaka stålet på.
Jag är inte speciellt duktig på att justera stålet genom att banka på hyveln, men jag lär mig.

Nå, borden passar nu i förstäven, undre kurvan på borden var helt fel (mallen var rätt, så jag måste ha antingen tänkt eller ritat av, eller sågat, knasigt) men är nu fixad; återstår överkanten, eller bredden, där de ska hyvlas ned mellan 1 och 2 cm, men jag vill få lärarens OK på att jag tänkt rätt innan jag gör det.
Sedan nitning och dags för tredje bordgången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar