30 juni 2015

Däck

Det går långsammare än beräknat...
 Akterdäcket är i stort sett klart, gångjärn för luckorna är väl i det närmaste bara det som återstår.


Jag stötte på problem med fördäcket iom att våghålen (som låter vatten flöda igenom spanten) behövde förstoras.
På styrbordssidan satt det en skruv i vägen, det hade nog varit lättare att borra bort pluggen och skruva ur skruven, men jag valde att kapa den, för att slippa fixa ytan (sannolikt hade det nya hålet behövts göras större och borret ska helst inte förstöra spåret på skruven, men hur får man ut resterna av träet utan att påverka kanterna av hålet?)
Jag bedömde att det skulle vara lättare att kapa skruven, men troligen hade jag fel, för det tog sin tid.

Det var, oavsett skruven, väldigt bökigt att förstora våghålen, hade jag höjt däcket med en cm så hade jag sluppit det. Man lär sig...

19 juni 2015

Flytt

Nu har skolan definitivt stängt för sommaren, dvs vi har inte möjlighet att arbeta med båtarna i lokalen.
Eftersom jag inte hunnit klart så frågade jag Marinmuseum om det fanns möjlighet att fortsätta arbetet i deras lokaler (samma byggnad) och det fick jag!


13 juni 2015

Däck, skott och målning

Däcken börjar växa fram så sakteliga.
Akterdäck, med styrbordsluckan typ klar.


Kölsvinet målat med järnmönja, fördäcket har fått förligaste delarna av skarndäck inpassade och klara.
Undersidan av durkarna har fått sig ett slag med järnmönja också, jag tror jag nöjer mig med en strykning där för i år, blir ju inget slitage där.

Förliga skottet klart att monteras och akterliga limmat och redo för fininpassning.

Jag har också ritat ut vattenlinjen och dragit de sista saknade nitarna